Saturday 12 February 2011

buat si jebat di hari lahir mu

sapa dia "si Jebat"?haha..gelaran nih buat abang kandungku yang sorang..ampunkan adik kerana menggelarmu sedemikian..hari ni 12 Feb adalah hari lahir abangku.Happy Birthday Abg!..aku xda wish dia pun..haha..xpa la.harap dia jumpa blog aku nih, then bg jempol 5 kali dekat aku..

 
al-kisah abang ketika mula zaman kegemilangan kanak2 hingga sekarang :
 
>+ sejak lahir kami sentiasa bersama nda kira di mana berada.
 
>+ abang masuk tadika dulu
 
>+ aku masuk tadika tahun seterusnya masa abgku darjah satu
* masa ni kami bejalan kaki ramai2 dgn geng2 sekampung.jarak kampun ke sekolah kira2 1000meter. masa tu jalan pun masih gravel. asal kereta lalu ja, sure2 lah kena habuk kan.tapi itu nda mematahkan semangat kami p sekolah.paling best bila hujan, bleh tangkap berudu!

 
>+ masa umur kami masing2 9 dan 10 tahun.kami ikut kelas komputer (atas Restoran Rasa Sayang).

 
>+ time darjah 4 dan 5, kami pindah sekolah di pekan (bye2 kawan2ku)
* di sekolah baru ni, kami sangat mendapat perubahan yang drastik. kelas BI tip top, kelas Math power, kelas BM banyak latihan. kelas sains ada makmal.hmm..jauh sekali dengan sekolah sebelum ni. semua ada hikmahnya. di sini la juga dikira kami bedua start2 ada fans (perasaan memanjang).

 
>+ sampai umurku 12 tahun, abgku suda sekolah menengah.terasa pelik bila xda dia.tp sekolahku tetap diteruskan

 
>+ bila aku menjejakan kaki ke sekolah menengah, aku satu sekolah dengan abgku.tapi..sedihnya aku bila abgku tidak care suda dgn adiknya macam dulu.dia berubah belagak samseng!aku nda suka.pelajaran dia merosot drastik dr kelas A kena turun p kelas B.mana suda abgku yang sangat pandai mengira dulu?mana suda abangku yang bercita2 menjadi akauntan itu?

 
>+ sejak sekolah menengah, abgku hebat dlm sukan badminton dan olahraga. tingakatan 2, abangku pindah sekolah kat KK sebab terpilih masuk Sabah Badminton Assosiation(SBA). di sini la mulanya dia belajar merokok dan menjadi2 kenakalannya.penah dirotan sebab kedapatan merokok.
* sejak dari itu, keakraban kami tidak lagi seperti dulu
> oleh kerana kenakalan, mami dan baba hantar balik dia ke tempat asal kami.sampai la habis SPM

 
>+ ting 4,5 dia skolah TekniKen dan mengenali seorang gadis yang amat dicintainya. Cik Melur. cik ini lah tempat abgku meluahkan sgala masalahnya

 
>+ lepas SPM, abangku malu kwan2nya suma masuk poli.dgan terdesak dia masuk IKM.masa tu parents tidak lagi menaruh harapan apa2 pada dia.aku yg selalu curi2 tgok result dia tiap sem.masa tu aku rasa ABANGKU SANGAT HEBAT!!.aku nda sangka resultnya baik sekali. math eng A+?huh!.tp knapa dia sembunyikan result dari pengetahuan semua..
 
>+ habis IKM abgku terus diburu utk keja di PetroPipe sepanggar.abgku kata sangat teruk kejanya. dia berhenti. then, kerja dekat kedai part2 kereta.itu pun dia tahan brapa lama ja.kemudian, satu tragedi tragis berlaku dlm hidupnya.aku x penah nampak abgku begitu kecewa dan amat sedih sekali.satu penyesalan yang tidak akan habis.aku hanya mampu berkata "xda jodoh antara mereka"
 
>+ parents sgt bimbang ttg keadaan  dan keselamatan dirinya. dia diburu samseng sbb salah sorang anggota samseng tu mencuri HP kepunyaan Cik itu. dia sgt sayangkan HP tu sbb banyak kenangan di dalamnya. dia sanggup berdepan dgn samseng2 tu.kami d umah cemas!
 
>+ akhirnya, abgku menyerah kalah dan kembali
ke kampung halaman.(sbb mamiku janjikan akan bagi HP yg serupa untuknya)
 
>+ abgku masih xdpt lupakan suma kenangannya bersama cik itu. masa tu abgku sudah bekerja di Jabatan Kebajikan. masa tu juga dia apply PDRM arahan mami.
 
>+ sebelum abgku berangkat pegi latihan, dia berkahwin dengan Gf barunya.aku x tau samada dia betul2 suka atau mcmna ketika tu.
 
>+ dan sekarang . .  abgku salah seorang anggota trafik. menetap di Johor bersama anak dan isterinya.

abg...hanya mampu adek doakan kebahagiaan abg dan semoga sikap abg lebih matang dalam semua hal. amin. selamat hari lahir abang

gambar kenangan di waktu pernikahan abg.gambar terakhir kami berdua buat setakat ni

0 comments:

Post a Comment